afbeelding-fbc.jpg

Food Boost Challenge

WAAROM DE FOOD BOOST CHALLENGE?

Nederlandse jongeren eten te weinig groenten en fruit. Dat willen we op een slimme manier veranderen: met henzelf.

Het eten van voldoende groenten en fruit is belangrijk voor een gezond voedingspatroon. Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes (bron: Voedingscentrum). Daarnaast vermindert het eten van voldoende groenten en fruit het risico op overgewicht en obesitas.

Jongeren tussen de 12 en 20 jaar eten echter een stuk minder groenten en fruit dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Dat is met name het geval bij kinderen van ouders uit de lage en midden sociaal economische positie  (SEP)

WAT ALS WE JONGEREN UITDAGEN OM ZELF MET NIEUWE VOEDINGSCONCEPTEN TE KOMEN?

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL waarbij De Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner.

Samen met hogescholen, (v)mbo’s, universiteiten en partners uit het bedrijfsleven dagen we jongeren uit om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. Ook de Fruit Tech Campus is een partner van de Food Boost Challenge

In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot protoype – geven zij een boost aan een gezonder eetpatroon van hun eigen en volgende generaties.

HOE EN WANNEER DOEN WE DAT?

traject

Najaar 2021

  • Een onderzoek door 200+ HBO studenten uitgevoerd onder vmbo- en mbo-scholieren naar hun eetpatronen en voorkeuren, met een focus op groenten en fruit.

Januari 2022 – Deadline 19 februari 2022

Een idee- en ontwerp challenge met studenten om nieuwe Food concepten te ontwikkelen in de categorieën:

  • Technologie
  • Nieuwe voedingsconcepten
  • Beleving of activiteit
  • Marketing en nieuwe kanalen

18 maart 2022

  • Validatie, co-creatie en realisatie van een aantal geselecteerde concepten in een co-creatie tussen het bedrijfsleven, de hbo/wo studenten en de mbo leerlingen als consumentendoelgroep.

24 mei 2022

  • Pitch-event waarbij men kan proeven aan de nieuwe concepten op een nationaal podium.