Future Fruit Forum - Demonstrator-146

Sensortechnologie centrale thema tijdens Future Fruit Forum – Sensorday

3 & 4 juli, de Fruit Tech Campus Innocation Hub verandert naar een waar technologisch oord tijdens het Future Fruit Forum – Sensorday.

Tijdens deze dagen werd een overzich van de laatste ontwikkelingen op het gebeid van sensorering voor teelt, water-, bodem- & kwaliteitsmanagement, sorteren & verpakken en koelen gepresenteerd. In samenwerking met verschillende sensor-/technologiebedrijven uit de agrarische sector ontdekte de bezoekers in een korte tijd alles over de wereld van sensoren en fruit. Daarnaast vormde het Future Fruit Forum een perfect netwerkmoment voor alle aanwezige bedrijven.

Kick-off met trendwatcher Lieke Lamb

Maandag 3 juni, na een geslaagde partnervergadering, trapt trendwatcher Lieke Lamb het Future Fruit Forum af met een lezing over innovaties en trends. In een inspirerend verhaal brengt ze de bezoekers bij over de enorme transitie en digitale revolutie die momenteel plaatsvindt.

Met voorbeelden over AI, concepten, verschijningsvormen, generatie verschillen én alternatieven weet Lieke de aanwezigen mee te nemen in de snel veranderende datawereld. “Alles blijft, alles gaat voorbij, alles blijft voorbijgaan” zoals ze zelf omschreef.

Sensorday: 20 bedrijven demonstreren hun sensortechnologie

De 2e dag, 4 juli, ging de Sensorday van start. Maar liefst 20 bedrijven lieten hun sensortechnologie zien door middel van een demonstratie of workshop. De bezoekers leerde op een laagdrempelige manier alle technologie van dichtbij kennen.

Daarnaast werkten 4 studenten tijdens een make-a-ton aan een weerstation voor de Fruit Tech Campus. Uiteindelijk presenteerde zij na 5 uur een volledig werkbaar en gepersonaliseerd weerstation, aangesloten op onze Digital Twin, aan onze directeur Harrij.

Greefa

Future Fruit Forum Demonstrator 147 4

In het Sort & Pack Techlab in onze Nishut staat de sorteermachine van Greefa. Natuurlijk ontbrak deze niet op de Sensorday. De vertegenwoordigers van Greefa vertelde met veel plezier over het proces van deze machine. “Een grote sorteermachine duurt ongeveer 2 weken om te maken, maar dan kun je er direct mee aan de gang. Deze machine maakt 35 in- & uitwendige foto’s van het product om het zo optimaal te kunnen sorteren.”

VBTI/Farmertronics

Future Fruit Forum Demonstrator 148

Thieu Berkers nam met zijn robottrekker, beter bekend als de eTrac, ook deel aan het Future Fruit Forum. Samen met VBTI ontwikkelt Farmertronics sofware waarmee een robottrekker geautomatiseerd de boomgaard kan spuiten. Deze trekker bevat 30 sensoren om dit werk te kunnen verrichten. Daarnaast bevat deze robot sensoren die bloesem telt.

Delta Technics

Future Fruit Forum Demonstrator 149

Delta Technics maakt passende oplossingen voor elke markt als het gaat om koude- en klimaattechniek. Ze zetten in op duurzame en hoogrenderende producten met onder andere verdampers voor commerciële en industriële toepassingen. Uiteraard werkt deze techniek op basis van sensoren en data.

Irriwatch/Hydrosat

Future Fruit Forum Demonstrator 150

Irriwatch levert sinds 2020 dagelijkse gegevens aan duizenden boeren in Nederland. Hun op warmte gebaseerde algoritmen zetten eenvoudige satellietgegevens om in praktische gegevens. Door de bladtemperatuur, zonnestraling en fotosynthese te meten kunnen ze boeren betrouwbare gegevens leveren, ongeacht het gewas dat ze verbouwen, en zonder veldsensoren.

AgroCares

Future Fruit Forum Demonstrator 151

Met innovatieve oplossingen voor het testen van voedingsstoffen in de bodem wil AgroCares de productiviteit van gewassen en duurzame & efficiënte landbouwmethoden verbeteren. Met de diverse oplossingen voor gegevensbeheer ondersteunt AgroCares boeren bij de aanpassing aan de effecten van klimaatverandering, de verbetering van de bodemgezondheid en de vermindering van de CO2 foodprint.

OnePlanet

Future Fruit Forum Demonstrator 152

OnePlanet bracht hun VR-installatie mee naar de Sensorday. Verschillende bezoekers hebben zelf kunnen ervaren hoe het is om een boom te snoeien, maar dan digitaal. In samenwerking met verschillende universiteiten hoopt OnePlant binnenkort een training/cursus te ontwikkelen waarbij mensen kunnen leren snoeien. Het einddoel is om dit te kunnen verbinden met een machine die voor jou snoeit terwijl je de VR-bril op hebt.

Bizerba

Future Fruit Forum Demonstrator 153

Bizerba ontwikkelt slimme technologische oplossingen voor de retail. Zo hebben ze onder andere een met camera en AI uitgeruste weegschaal die weet wat hij weegt en daarop handelt.

Agromanager

Future Fruit Forum Demonstrator 154

Inzicht in jouw fruitteeltbedrijf in één systeem: dat is wat Agromanager aanbiedt. Het softwaresysteem niet alleen de mogelijkheid om processen en output te volgen, maar ook om te zien wat er met input en grondstoffen gebeurt. Hiermee zet Agromanager in op de optimalisatie van een fruitteeltbedrijf en gebruikt daarbij precisiefruiteelt (sensorendata) als uitgangspunt.

GS1 Nederlands

Future Fruit Forum Demonstrator 155

Wereldwijd gedragen standaarden en unieke identificatie zijn een randvoorwaarde voor de uitwisselbaarheid van digitale informatie die behoort bij de fysieke producten, organisaties en locaties. Dit is essentieel om de grote uitdagingen die in de voedselketens spelen rondom verduurzaming, voedselzekerheid en water het hoofd te kunnen beiden. GS1 Nederland werkt aan deze unieke identificaties.

Experience Fruit Quality/HDG

Future Fruit Forum Demonstrator 156

Fruit Quality Experience & HDG brachten hun non-destructieve hardheidsmeter mee naar de Sensorday. Een innovatieve machine die de hardheid van o.a. appels en peren maar ook citrusvruchten kan meten zonder deze te snijden/inboren. Door middel van kleine tikjes op meet de sensor de hardheid van het product. Zo kunnen telers op verschillende momenten de hardheidmeting uitvoeren en het fruit intact houden.

Dacom

Future Fruit Forum Demonstrator 157 1

Dacom biedt moderne hard- en softwareoplossingen voor telers en bedrijven in de agribusiness die het maximale uit de oogst willen halen. Met de producten op het gebied van farmintelligence maken hun klanten elke dag betere teeltbeslissingen.

Royal Eijkelkamp

Future Fruit Forum Demonstrator 158

Met moderne technologie inzicht verkrijgen in water en bodem(leven) is de sleutel voor een betere, efficiëntere en duurzamere teelt: dat is waar Royal Eijkelkamp aan werkt.

OneThird

Future Fruit Forum Demonstrator 159

Eén derde van al ons voedsel wordt verspild…OneThird heeft een methode ontwikkeld om houdbaarheid van groente en fruit te voorspellen, zodat in de voedselketen betere en flexibele beslissingen kunnen worden genomen. Dit leidt tot operationele kostenbesparing en minder voedselverspilling.

Insect Sense

Future Fruit Forum Demonstrator 160

InsectSense ontwikkelt, zoals de naam als zegt, op insecten geïnspireerde innovaties. Dat houdt onder andere in hoe we de sensoren van een bij kunnen gebruiken om ziektes in verse producten in een vroeg stadium op te sporen.

Quantified

Future Fruit Forum Demonstrator 161

Robuuste draadloze en oplaadbare sensortechnologie eenvoudig in gebruik, daarvoor moet je bij Quantified zijn. Zij beschikken over een breed scala aan beschikbare metingen voor precisieteelt in glastuinbouw en open teelten.